perjantai 13. heinäkuuta 2012

Semmoinen helppo perus festarikeikka… …eli kun kaikki ei mene ihan kuin Strömsöös vaan ihan mettään…

Ihan alkuun diskleimeri… Edusmallani yrityksellä ei ollut suoranaisesti mitään tekemistä hankaluuksien kanssa… …nyt vaan osu, sattu ja uppos just tän firman kohdalla, ois voinu olla mikä vaa firma…

Kyseessä oli siis Osuuskaupparock tuolla Joensuussa, ja tiiminä parasta A-ryhmää. Kaiken piti olla kohdillaan ja täsmäsään mukaan vettä voisi olla tulossa hieman Happoradion vedon aikana, mutta muutoin pitäisi olla kuivaa.

Torstaiaamuna lähdin siis junalla kohti Poria, josta oli tarkoitus ottaa vuokralle yhdistelmä ja jatkaa Tupakin kanssa sillä matkaa Luvialle, josta poimittaisiin kamat kyytiin.

Kaikki meni oikeinkin mainiosti aina siihen saakka, kunnes tuo pakkaus hieman venähti. Alunperin piti olla lähdössä siinä kello 16, mutta todellisuudessa lähtö tapahtui kello 19. Ei sinällään ihan kauhea muutos 4 päivän reissulle, mutta suoraan pois ensimmäisen yön unista…

Joensuuhun päästiin ilman kommelluksia, mitä nyt meidän hotelli oli vaihtunut lennosta toiseen Sokokseen, joka siis oli väärällä puolella jokea. …noh, veimme autot silti jo lähelle festarialuetta ja käveltiin aamuyölllä hotellille.

Heti perjantaiaamuna lähdettiin komeassa kelissä rakentamaan ja mieli oli korkealla.

IMG_5005IMG_5006IMG_5010IMG_5015

Jostain syystä tuo rakennus kuitenkin kesti huomattavasti odotettua pidempään ja niinpä hommat jäi osittain kesken ajan loppumisen takia, osittain siksi, että ravintolan yökerhossa olleelle Jukka Pojan keikalle oli mennyt muun muassa meidän toisen puolen lentosubit…

IMG_5021

IMG_5027

Noh, yöunet jäi taas hieman vähiin ja aamulla painuttiin jatkamaan puuhastelua. Valitettavasti se alakerran setti oli jäänyt osittain purkamatta, joten se hieman aiheutti hoppua, mutta kaikki saatiin kuitenkin valmiiksi ennen kuin Teräsniska tuli tekemään tsekkiään.

Tässä vaiheessa alkoikin sitten sataa… …ja sitä sadetta tuli sitten käytännössä tauotta koko päivän…

Suhteellisen väsyneinä ja märässä kelissä päätettiin että vetojen jälkeen puretaan vain 2-lava ja 1-lavan tekniikka pintoja myöten. Kaikki roikkuva jätettäisiin aamuun ja lähdettiin kohti hotellia ja unta.

Aamulla kun tultiin takaisin huomattiin heti että ongelmia on kelin takia tiedossa. Perävaunu oli uponnut komeasti ruohoon, samoin kuin toinen kuorma-auto. Lisäksi kuorma-auton lifti oli päättänyt laskea öljyt ulos, joten se ei oikein jaksanut kuormaa nostaa…
…tässä vaiheessa olinkin jo yhteydessä järjestäjään, koska he meidät tuonne olivat ajattaneet, ja pyysin heitä hommaamaan hinausauton meille illaksi.

Yksikään case ei liikkunut siinä lillussa ja niin kaikki piti kantaa käsin siten, että tyhjät caset vietiin liftille ja tavarat kannettiin sitten caseihin…

Alunperin suunniteltu purkuaikataulu 4-kertastui lopulta, ja onneksi Kärripoikien mies oli yhteydessä illan mittaan, jotta saatiin aikataulut sovittua siten, että ei kumpikaan joutunut odottamaan toista…

Tähän vaiheeseen on pakko antaa todella iso käsi Kärripojille! Aivan mahtavaa toimintaa!

IMG_0305

IMG_5042IMG_5045

Kun lopulta noin 4 tunnin taistelun jälkeen oltiin saatu molemmat autot (kuorkki ja yhdistelmä) kovalle maalle, päätettiiin ottaa vielä hotellihuone yhdeksi yöksi. Olihan kello jo 05:00 aamulla tässä vaiheessa.

Aamulla kun herättiin niin kaikilla oli oikein mahtifiilis aamupalalla. Helppo päivä edessä sisältäen pelkkää ajoa Luvialle ja lopulta rekan purku. Niin sitä lähdettiin matkaa taivaltamaan sateen edelleen tippuessa ihan maahan saakka. Toisaalta hyvä, lähteepä toi kaikki savi pois autoista.

Siinä sitä sitten ajeltiin peräkkäin, yhdistelmä keulilla kuskinaan Tupak ja Sirén, ja me Henkan kanssa perässä Volvolla.

Volvon löpömittari alkoi näyttää huolestuttavan alhaista lukemaa, ja koska tuossa Joensuu-Varkaus välillä ei liiemmin ole noita huoltoasemia, päätettiin Henkan kanssa ottaa dieseliä siitä Karvionkanavan Nesteeltä, Heinävedeltä…

Ajettiin pihaan ja mietittiin, että hieman on matalan näköinen tuo katos, mutta kun ei siinä korkeusvarotusta näkynyt, niin ajateltiin että kyllä siihen varmaan sovitaan… …no, ei sit sovittu… Siinä kun alle livuin yht’äkkiä tömähti ja loisteputken, koristelevyjen sun muiden osia alkoi putoilla päälle.
Kysäisin Henkalta, josko hän hyppäisi ulos ja vilkaisisi päästäänkö ihan peruuttamalla pois… …Henkka tuumasi että “odotas hetki, ottaa hieman pipiä päähän”. Tässä vaiheessa tajusin että Henkka oli lentänyt samalla tuohon tuulilasiin… …onneksi ei Henkalle käynyt tuossa kuinkaan ja ei muuta kuin sisälle paperihommiin… …löytyi samalla se korkeusvaroituskin. Se oli tien poskessa ja jäänyt täysin huomaamatta molemmilta meiltä…

IMG_0310

Lopulta kun ko. lappu oli täytetty (samalla Henkka sit tankkasi sen auton. Oli kuulemma pidennetty letku yhdessä pumpussa) lähdettiin jatkamaan matkaa Henkan ajaessa ja minun soitellessa vakuutusyhtiöön asian tiimoilta.

Päästiin Varkauteen ja siinä toisten kanssa kahvilla pystyttiin jo naureskelemaan tällekin asialle, vaikka tokihan se minua itseäni harmitti… …isostikin…

Varkaudesta matka jatkui kohti Jämsää, jossa päätettiin pitää lounastauko.

Jämsästä lähdettyämme päätettiin Henkan kanssa mennä ohi rekasta. Onneksi mentiin, koska heti kun päästiin ohi, jäbät soitti ja sanoi että meidän taka-akselin rattaat ei voi hyvin…

Otettiin sitten tienposkeen ja huomattiin, että apukuskin puolen paripyöristä sisempi oli ihan riekaleina ja toisenkin puolen sisemmästä oli pettänyt runko… …no tämä ei maailman isoin ongelma ollut, koska ei meillä juurikaan ollut kuormaa, mutta se että apukuskin puoliseen vanteeseen oli valunut peräöljyä alkoi huolettamaan enemmän… …eikä toi ehjäkään rengas niin hyvältä näyttänyt…

IMG_0313

Päätettiin kuitenkin nilkuttaa Orituvalle ja samalla soiteltiin Jem-Tec –nimiseen yritykseen, josta saimmekin apua. Valitettavasti kaveri oli toisella keikalla, ja jouduimme odottelemaan hänen saapumistaan semmoisen 1,5 tuntia.

Loppujen lopuksi ei sitä autoa ihan kuntoon saanut, mutta lisättyään 12 litraa peräöljyä (säiliön tilavuus 20l), laitettuamme lisää ilmaa renkaisiin ja kaverin tarkastettua laakerin kunnon lupasi hän meille että teknisesti (rengasta lukuun ottamatta) pääsisimme perille…

IMG_0315

Siitä sitten lähettiin hissuksiin ajelemaan eteenpäin ja lopulta Luvialle varaston pihaan saavuin kello 02:00… …väsyneenä, mutta onnellisena…

Lisää kuvia saattaapi olla tulossa, ehkä…

Mä ehkä hävisin tän pelin, mut onnex se on kuitenkin edes ohi,
-Katti-

5 kommenttia:

Jazmanaut kirjoitti...

Otan osaa. Huh huh.

Katti-Matikainen kirjoitti...

Kiitän...

Juha Kiiskinen kirjoitti...

Oli se vain väsy hinausauton kuljettajallakin melko sitkeän vinssausoperaation jälkeen, mutta tulivathan ne aikanaan kuivalle maalle.. Kalatkin.

Katti-Matikainen kirjoitti...

Mutta täytyy sanoa, että jollei olisi ollut osaavaa hinaajaa, niin sinne oltais jääty...
...kyllä melkoinen sankariteko oli silloin aamuyöllä se meidän kuiville veto :)

Juha Kiiskinen kirjoitti...

Kiitos. Tätähän varten täällä olemme. Oliko sinulla enemmänkin niitä kuvia tapahtumasta, tallentaisin tapahtuman mielelläni myös omiinkin arkistoihini?